Mac OS 9.1 installeren

• Carolien Moewis

Ik ben nog steeds bezig. Ik heb geprobeerd om via de opstartschijf 9.0 te installeren. In eerste instantie ging het goed tot 9 min. voor het einde ik het bericht kreeg:

“De installer kan de versie van de systeemprogrammatuur op de Harde Disk niet bijwerken. Kies en andere doelschijf of voer een schone installatie uit.”

Ik kan dus 9.0 maar niet geinstalleerd krijgen, hierna heb ik het nog geprobeerd met 9.1 wat helemaal niet lukte. Alles ging super langzaam en ik was blij dat ik ergens eens gelezen heb dat om terug te gaan naar OS 10 je kan herstarten met de x ingedrukt anders had ik erin gebleven.

Hoe voer je een schone installatie uit van iets wat er dus nog niet in staat?

Ook zou ik graag nog willen weten waar schijfhulp zich bevindt.

• bart.

schijfhulp vind je in de map hulpprogramma's.

een schone installatie is een optie die je kunt kiezen bij het installeren;

de optie vind je onder het knopje “opties” van het OS9 installatieprogramma.

• Carolien Moewis

Ik heb net geprobeerd een schone installatie uit te voeren. Het ging eerst prima totdat er nog 6 minuten te gaan was en ik weer hetzelfde las.

De installer kan de versie van de systeemprogrammatuur op de HD niet kan bijwerken.

Kies een andere doelschijf of voer een schone installatie uit.

Iets wat ik dus aan het doen was. Kan het misschien dat er iets mis is met mijn harde schijf?

Schijfhulp staat niet in de map hulpprogramma's. Geen idee of het er ooit ingestaan heeft. Er gebeuren wel meer vreemde dingen in mijn macje.

Enig idee wat ik nu nog kan doen, behalve mijn computer in de vuilnisbak smijten?

• edreob

hoi,…

advies voor 2 partities is meer om altijd een systeem voor handen te hebben.

Vanuit X kan er gewoon classic gedraaid worden, dus hoeft er niet onder 9 opgestart te worden. maar als om wat voor reden dan ook wel een keer 9 opgestart moet worden, staat het er wel. Vandaar…..

……..En mijn eigen ervaring is dat het classic deel op deze manier toch een tandje lekkerder loopt.

Maurice.

• edreob

hoi Carolien.

Staan er op je desktop 1 of 2 icoontjes van een harde schijf?…

als er 2 staan , dan gooi je de cd erin….en installeert os 9 op de hd waar geen OSX staat….tenzij je er veel op hebt staan, kies dan voor totale herinstall (ik weet niet precies wat er in ned staat/..heb alles US-sytems)

maurice.

• Carolien Moewis

Ik heb maar één harde schijf. Het probleem is dat ik géén schone installatie kan uitvoeren (zie melding vorig bericht) en dat schijnt toch de manier te zijn om 9.0 weer in te voeren.

Ik weet niet of dit aan mijn harde schijf ligt of hij misschien beschadigd is en of daar wat aan te doen is.

Ik weet wel dat ik er van doordraai. Ik denk dat het beter is om mijn oude (zeer leuke) spellen maar in de kast te gooien tot ik geld genoeg heb gespaard om een nieuwe computer te kopen. Het is om gek van te worden.

• Carolien

Omdat ik misschien wel eens iets heb weggegooid kijk ik tegenwoordig eerst wat er in de prullenmand zit voor ik hem leeg.

In mijn prullenmand zit een systeemmap met de inhoud;

Finder ( met de twee gezichtjes )

Appelmenu

Help

Ik heb geen idee hoe dit in de prullenmand terecht is gekomen. Ik heb natuurlijk geprobeerd om mac OS 9 te installeren en later de schone installatie. Beide zijn mislukt.

Het lijkt me een systeemmap van 9 (de gezichtjes)

Nu heb ik altijd gehoord dat wat je ook doet dat je nooit de systeemmap mag weggooien.

Hoe zit het met deze map, is dit gewoon afval van een mislukte installatie of is mijn computer overleden als ik deze systeemmap weggooi?