Mac OS 9.1 installeren

• Carolien

Ik heb via marktplaats 9.1 gekocht om Classic te kunnen krijgen voor het spelen van oude spelletjes. Ik krijg het alleen niet voor elkaar. Als ik ‘installeer 9.1’ klik krijg ik de volgende meldingen:

Op deze computer is MacOS 9.1 geinstalleerd. Aanbevolen wordt om uw systeem bij te werken naar Mac OS 9.2

Voorheen kreeg ik bericht dat ik 9.1 moest installeren om classic te krijgen. Dus hier klopt iets niet.

Een andere melding is Classic kan geen bestanden in systeemmap op Mac OS 9.1 bijwerken, omdat de schijf alleenlezen is.

Voorheen heb ik ook al na het installeren van Mac OS 10.3 geprobeerd met de originele 9.0 schijf classic te krijgen. De applicatie van het koffertje met de grote 9 was verdwenen van mijn harde schijf. Maar opnieuw 9.0 te installeren lukte ook niet.

Kan iemand mij helpen?

• Kor

Je moet de computer opstarten vanuit OS9.

Kijk bij systeemoorkeuren en kies opstartschijf.

Staat OS9 erbij dan deze opstarten.

Als je via OS9 werk moet je het eerst updaten naar OS9.2.2

Zoek hier ook weer de opstart schijf (evt via sherlock) en je kan weer

opstarten met os x

Zo heb ik het gedaan.

Het is wel zo dat ik de harde schijf heb opgedeeld in twee partietsies.

Wil je dit ook dan wordt volgens mij de hd geheel gewist.!!!

• Carolien Moewis

Als ik het schijfje van 9,1 in de mac stop zie ik inderdaad op de opstartschijf 9.1. staan.

Bedoel je dat ik hierop moet klikken en dan als ik overgeswitched ben ik omhoog moet naar 9.2.2. ?

• edreob

haaai,

stap 1: je hd in 2 partities opdelen….

afhankelijk van je hd…..maar osx moet binnen je eerste 6 gig geinstalleerd worden

stap2 : op de tweede partitie os 9 zetten (opstarten vanaf cd om te installen)

vervolgens met os 9.1 updaten naar os 9.2.2 via software updat

stap 3: op je andere partitie osx zetten en van daariut je andere partitie aanwijzen om te vertellen dat van daaruit classic gedraaid moet worden.

mijn advies is wel veeg je heel hd leeg en start met een hele schone lei…9moet wel ivm partities)

succes.

Maurice.

• Carolien Moewis

Hoy Maurice,

je mailtje doet me duizelen. Ik snap er de ballen niet van. Ik weet niet eens wat partitie is of hoe je een harde schijf leeg krijgt. Kan ik niet gewoon 9.2.2 installeren?

• leo

edreob schreef:

>

> haaai,

>

> stap 1: je hd in 2 partities opdelen….

> afhankelijk van je hd…..maar osx moet binnen je eerste 6

> gig geinstalleerd worden

Volgens mij heeft Carolien een iMac dv en dan geldt die partitieregel niet.

> stap2 : op de tweede partitie os 9 zetten (opstarten vanaf cd

> om te installen)

> vervolgens met os 9.1 updaten naar os 9.2.2 via software updat

Updaten is niet nodig:versie 9.1 is de meest stabiele-versie ,9.2 gebruik je alleen als je ‘t als ’classic' gebruikt.

> stap 3: op je andere partitie osx zetten en van daariut je

> andere partitie aanwijzen om te vertellen dat van daaruit

> classic gedraaid moet worden.

Zou ik niet doen:je kan veel beter 9 als onafhankelijk OS draaien dan als ‘classic’

• bart.

partities etc is voor de meeste gebruikers hogere wizkidkunde.

Als je het niet snapt begin er dan ook niet aan, want om classic te draaien is dat niet nodig. (oude spelletjes kunnen prima in de classic-mode draaien, daarvoor hoef je niet in OS9 op te starten)

verschijnt er in je systeemvoorkeuren / classic een OS 9 systeemmap?

zo ja dan is er een versie van OS9 op je schijf aanwezig en hoef je niets te installeren. Hooguit kun je deze versie d.m.v een (bij apple te downloaden) updater naar OS 9.2.2 opwaarderen. Het is niet noodzakelijk.

Als je schijf op “alleen lezen” staat is er iets met de permissies (bevoegdheden) mis; dit is in te stellen door de harde schijf te selekteren en info op te vragen;

onderin het infovenster is een tab “eigendom en bevoegdheden” (of zoiets) stel deze op “lezen en schrijven” in als dit niet het geval is. sluit daarna het infovenster.

Herstel voor de zekerheid ook de permissies op de harde schijf: open het programma schijfhulp, selekteer in de linker kolom je HD en druk op “herstel bevoegdheden”. Als het goed is kun je daarna wel de OS9 systeemmap opwaarderen, of OSX de bestaande OS9 systeemmap laten bijwerken zodat classic gestart kan worden.

helpt dat nog niet: selekteer de OS9 systeemmap en vraag info op, zet ook bij deze map “eigendom en bevoegdheden” op lezen en schrijven.

Staat er helemaal geen OS9-systeemmap op je mac, stop dan de OS9 installatie cd in je mac en herstart met de c-toets ingedrukt; je start nu direkt van de CD op en kunt dan OS 9 installeren. Als OS 9 geinstalleerd is start je weer gewoon op en ga je naar systeemvoorkeuren / classic en selekteerd daar de OS9 systeemmap voor gebruik als classic-systeem.

veel succes.

• Carolien Moewis

Ik heb inderdaad een i-Mac. Kom ik toch weer terug op mijn vraag hoe krijg ik mijn computer zover dat ik via classic mijn spelletjes weer kan spelen.

Eerst krijg ik een melding dat ik 9.1 moet installeren, vervolgens nadat ik het 9.1 schijfje heb gekocht moet ik naar 9.2.2. Dus moet ik weer op zoek naar een 9.2.2 schijfje

Ik heb 9.2.2 niet. Kan ik dit ook via de applesite downloaden of is dit minder dan een schijfje.

Moet ik dit als ik het goed heb gelezen installeren via de opstartschijf naar 9 terug of kan ik dit gewoon bij Mac OS 10.3 doen.

• Carolien Moewis

Hoi Bart,

Het verhaal is dat ik na het installeren van 10.3 twee mappen op de HD had staan n.l. 10.3 en 9.

Na enige tijd was de map 9 er niet meer. Geen idee wat er mee gebeurd is, misschien per ongeluk weggegooid hoewel ik me dat bijna niet kan voorstellen.

Ik heb toen met de originele schijf 9.0 geprobeerd om dit weer te herstellen. Ook na jouw mailtje heb ik het nog een keer geprobeerd.

Ik krijg echter de melding:

“Classic kan op de opstartschijf geen geschikte Mac OS 9-systeemmap vinden”

• bart.

Er is dus geen OS9-systeemmap meer op je HD aanwezig.

Dat betekend dat je OS 9 opnieuw moet installeren, zie mijn vorige bericht, daar staat hoe je dat kan aanpakken. (opstarten van de OS 9-installatie-cd etc)