Macmini

• Pisang

Hoi allemaal,

Binnenkort stap ik over van Windows XP naar de Macmini. Weliswaar in Japan, maar dat hoeft volgens mij niets uit te maken.

Maar….moet ik nu al mijn software en drivers etc. vervangen voor versies die voor de Mac gemaakt zijn? Mijn printer heeft een Windows en Mac installatie cd, dus dat is geen probleem. Maar hoe zit het met Office, Explorer, de software/drivers voor mijn dvd-brander en niet onbelangrijk, Norton Anti-virus?

Ik ben vrij nieuw op het gebied van Apple, dus jullie reacties stel ik zeer op prijs.

Alvast bedankt.

• leo

Pisang schreef:

>

> Hoi allemaal,

>

> Binnenkort stap ik over van Windows XP naar de Macmini.

Zeer goede keuze!! :)

> Weliswaar in Japan, maar dat hoeft volgens mij niets uit te

> maken.

> Maar….moet ik nu al mijn software en drivers etc. vervangen

> voor versies die voor de Mac gemaakt zijn?

Lijkt me wel ja,Windhoos programma's werken nu eenmaal niet op 't Mac OS en vv.

> Mijn printer heeft

> een Windows en Mac installatie cd, dus dat is geen probleem.

OSX ondersteunt al vele printers dmv bijgeleverde (Gimp-)drivers.

> Maar hoe zit het met Office

Daar heb je een Mac-versie van en /of freeware progjes als openoffice

> Explorer

Je bedoelt zeker Internet Exploder?Die heb je wel voor de Mac,maar is sterk verouderd(wordt niet meer ondersteund door M$)en er zijn vele betere browsers(Safari/Mozilla/Firefox/Camino etc).

> de software/drivers voor mijn dvd-brander

Grote kans dat 'ie ook direkt wordt herkend.

> en niet onbelangrijk, Norton Anti-virus?

Totaal (nog) onbelangrijk op OSX,bovendien is Norton installeren op OSX vragen om problemen.

• Pisang

Leo,

Bedankt voor je reactie. Kun je me uitleggen waarom Norton onbelangrijk is? Ik zou toch graag iets van protectie willen hebben.

• leo

Protectie tegen wat?Voor osx zijn er (nog)geen virussen ed.

En een firewall is standaard in OSX.

• Pisang

Leo,

Hoe kan het dat Mac software niet gevoelig is voor virussen ed.? Heb ik dus geen bescherming van een soort programma als Norton nodig?

• Skaja

Voor je eigen veiligheid niet. De code van virussen is voor Windoos geschreven en niet voor het Mac OS. Wel kan het zijn dat jij besmetten bestanden doorstuurt zonder dat je er erg in hebt. Maar ach, dan moet de ontvanger maar een goede scanner hebben of als die Windoos heeft ook een Mac kopen.

• jean

hoi ik heb ook jaren lang windows gehad en alleen maar ellende ik draaide xp en het nadeel van windows is dat hij alles wat je doet onthoud en daar werdt ik stront ziek van in het begin als je windows installeert is hij lekker snel en soepel maar na een tijdje is het naatje.

ik ben over gestapt op mac en het draait gewoon veel lekkerder en soepeler en geen last van virussen en geen lastige schijfcontrol wat windows steeds doet en ik draai nu al een paar jaar op mac en ik heb wel een virusschanner zoals virex die je gratis kan downloaden en opdaten maar nog nooit wat gevonden in tegen stelling van windows en zo kan ik nog veel meer voordelen noemen maar dan wat het te lang.

dus gewoon doen overstappen naar mac je zal er geen spijt van krijgen alleen maar voordelen.

succes

• Pisang

Mensen, bedankt voor jullie adviezen/ervaringen. Ga mijn Macmini dit weekend aanschaffen en zal er ongetwijfeld veel plezier aan hebben.

Hoeveel kost een Macmini trouwens in Nederland? Hier in Japan kost de goedkoopste omgerekend zo'n 425 euro.

• Skaja

Eehhh, beetje rondkijken?

• Pisang

Oh God, nee toch!!! Daar gaan we weer met dat “zelf zoeken”. Zoeken doe je toch ook hier, of niet?