osx/windows

• Bart

Veel mensen met een mac zijn nogal trots/blij met hun besturingssysteem ik heb alleen ervaring met windows ik vraag me af of het mac osx ook op een gewone pc geinstaleerd kan worden ? zou het wel eens willen proberen.

Wat is eigenlijk het (voordeel )van mac osx ten opzichte van windows ?

• Skaja

Nog even een jaartje geduld… ;-)

• René

Het voordeel is vergelijkbaar tussen een speelgoedautotje en een dinky toy. Windows doet het allemaal wel (hopelijk), maar het blijft plastic. Het is net echt, maar dan slecht.

Voorbeeld: als ik in windows een wordbijlage uit een mail open, opent ie die bijlage onder een idiote naam in een temporary internet files-map. Wil je het daarna opslaan, dan moet je zelf weer je hele pad aanklikken, want de map temporary internet files staat dan geopend. Bovendien wordt die temporary-map niet automatisch opgeschoond, zodat je a) je harde schijf langzaam vol ziet lopen en b) allerlei bestanden bewaart zonder het te willen.

Als ik in windows op de C-schijf kijk, dan staat in elke map wel een vaag programma dat niet te openen is, en kennelijk iets doet mbt het systeem. Je hebt geen idee wat het doet, en er achter komen lukt al helemaal niet. Op een apple heb je 2 mappen met een hoge concentratie vaagheid: je library en de systeemmap. En dan is Jobs nog zo vriendelijk geweest om je library weer onder te verdelen naar bronprogramma's.

Als je in windows een dialoogvenster negeert door in je dock naar een ander programma te switchen, blijft het programma met dialoogvenster vaak hangen. Een apple maalt daar niet om.

Als je in windows iets probeert op te slaan, en je surft naar de goede map, zit je vaak met pijltjestoetsen te hannesen. Heb je daarbij ooit op de delete-toets gedrukt? Dat is een onhebbelijke, niet uit te schakelen functie in windows: je kunt in twee toetsjes complete levenswerken onherroepelijk wissen. Opletten werkt ook niet; het dialoogvenster ‘wilt u dit wissen’ lijkt sprekend op ‘wilt u dit opslaan’.

Er is geen Nederlandstalige Office op de Mac. Punt voor Windows? Guessnot. Want de Nederlandstalige Office heeft ook een Nederlandstalige VBA. Als ik degene die dat ooit vertaald heeft voor mijn wielen krijg… (de relevantie hiervan is dat bij Windows iets gebruiksvriendelijk lijkt, maar er gewoon 0,0 over nagedacht is - welke malloot vertaalt er nou een computertaal?)

En erg aantrekkelijk is de forceer stop-functie. Die miste nog, maar is nu toegevoegd aan osx. Draait iets vast, dan kun je dat specifieke programma afsluiten. De rest blijft draaien.

Kortom: apple is gebruiksvriendelijk, windows lijkt gebruiksvriendelijk. Dat verschil is het.

• Robertjan

Dus, als ik het goed begrijp:

- Er treedt een fout op (zoals zoveel) op een windows-pc: alles loopt vast, de pc start opnieuw op, of meer van dat soort ellende.

- Er treedt een fout op op een Mac (?): Geen probleem, gewoon even het programma afsluiten wat voor de fout zorgt en daarna gewoon verder met de computer?

* In windows loopt de hele pc vol met rare bestanden die nergens voor nodig zijn.

* Op een Mac staan alleen die bestanden die in feite gebruikt worden, of ooit in gebruik genomen kunnen worden voor de uitbreiding van de hardware?

# Maw.: In windows zoek je lekker zelf maar alles uit (je hebt het geld betaald voor de soft- en hardware en alle problemen zijn voor jezelf)?

# Maw.: Op een Mac ben je bezig met computeren.

Ik ben benieuwd wat men hierover denkt. Iemand met ervaring met beide systemen en kan uitleggen wat simpel gezegd de verschilen zijn ipv. ingewikkeld taalgebruik?

Groeten,

Robertjan