HELP osx geinstalleerd nu classic kwijt

• lianne

Mensen,

Ik heb een groot probleem ben vandaag bezig geweest met het installeren van osx en dat is gelukt. Eigenlijk ook weer niet want nu kan ik de classic versie niet meer vinden en osx kan hem ook niet vinden. Al mijn werk en mail gegevns zijn opgeslagen onder classic en kan ze dus ook niet importeren in oxs omdat het niet te vinden is. Zelfs de cdprogrammatuurherstel doet niets. ik ben in paniek want zo kan ik niet werken dus wie heeft er een oplossing. Is er misschien een functie dat je je computer een paar dagen terug kan zetten zoals je bij een pc kunt doen. Of moet ik er veel geld tegenaan gooien met een helpdesk/hulp aan huis.

Alvast bedankt voor de hulp…………!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• leo

Als ik 't goed heb,had je dus eerst OS 9 erop staan en heb je OSX(welke versie?) erop gezet.

Bij een gewone installatie wordt OSx er gewoon naast gezet,wordt OS 9 dus niet overschreven of gewist-heb je dat gedaan of een andere inst. gedaan?

Heb je zelf al gezocht naar OS 9 via de zoekfunctie?

• Skaja

Op je harde schijf staan systeemmappen en ook programma mappen. Kijk eens wat daar allemaal staat. Kijk anders in OS X onder de Systeemvoorkeuren bij Classic of je Classic op kan starten. Hij gaat dan kijken of hij een OS 9 versie kan vinden.

• lianne

Klopt er staat een classisc icoon in de systeem voorkeuren , ook op de HD staat een map classis maar leeg. Hij geeft aan dat ik classis opniuew moet installeren maar dat lukt niet als het balkje volloopt blijft ie na een paar sec vaststaan.

Als ik het gewist heb waar zijn dan al mijn gegevens, mail en werk?? ook weg of kunnen die nog ergens staan.

• lianne

De classic versie was een 9.2 en de versie osx is 10.2. Nu heb ik het plan om de osx versie op een powerbook te zetten en de classic versie gewoon te laten op mijn G4. Weet iemand ook of ik mijn gegevns ook nog ergens kan terughalen als ik het heb gewist?? wat ik niet hoop.

• Skaja

Als ik het zo van je hoor, lijkt het alsof je je gegevens kwijt bent. die kun je dan met recovery software proberen terug te halen, als niet OS X eroverheen is gezet…

• lianne

Jeetje dat wil ik eigenlijk NIET horen, ik plaats alvast een vraag hoe ik osx kan verwijderen en op een ander comp kan zetten en hoe ik dan mijn oude classis versie met alles erop en eraan kan terug krijgen. thanx already

• leo

Ik denk dat je dan eerder bij een professioneel datarecovery- bedrijf terecht komt en dat is vaak een kostbare zaak en of dat alles het geld waard is……

Heb zeker geen copy/back-up gemaakt van je gegevens alvorens osx erop te zetten?

• Skaja

Heeft pappa je niet verteld dat je eerst een backup moet maken voordat je met je systeem (of überhaupt) aan het rommelen gaat?

Dat is dan tip 1 !!!

:-)