Unsolved trap in Kernel

• Pavlov

Ik pas een paar dagen op mijn zusje's Mac (oude groene I-mac met Tiger).

Ik had gister alleen Safari open staan en liep even weg. Toen ik terug kwam was mijn beeldscherm gevuld met “Unsolved trap in Kernel” in zwarte letters.

Mac reageerde nergens meer op, dus ik heb hem uitgezet en de stroom er even afgehaald.

Bij het heropstarten maakte hij een griezelig krakend geluid, het beeldscherm bleef zwart en alleen de linkerkant van het lampje op de Mac zelf brandde.

Heeft iemand toevallig een briljant idee om dit beestje nog te redden?

• Skaja

Probeer eens van de OS X install cd op te starten.Traps zijn standaard routines van een systeem om met een probleem om te gaan. Als die beschadigd zijn (maar ook systeemdata in het algemeen) krijg je dergelijke fouten en kan het systeem niet meer verder. Dit kan het gevolg zijn van schade op de harde schijf waar data van gelezen wordt. Vandaar.

• Pavlov

Hoi Skaja,

Dank je voor je antwoord.

Ik heb mijn vraag ook op een ander forum gesteld en de conclusie daar was wat ik al vreesde: hij is kaduk. :(

Het probleem was niet dat hij een kernel panic had, maar meer dat hij daarna geen melding gaf om opnieuw op te starten en ook niet meer wilde opstarten.

Er zit wel stroom op de cd-la en de fannetjes draaien, maar na wat gekraak doet de schijf helemaal niets meer en komt er dus ook geen beeld.

Ook met command-S opstarten doet niets.

Zodra ik zeker weet of mijn zus er nog Tiger op had zitten of terug gegaan was naar 10.3, probeer ik nog eens van de cd op te starten, maar ik vrees het ergste. :(

Dank je voor je tip in ieder geval.

Susanne. :)