Ik had het toch gezegt!!!! jullie geloofde me niet!!!

• Herman Brood

2jaar geleden had ik al gezegt dat ik dit vernomen had uit betrouw bare bronnen, echt jullie geloofde me niet!

Ik voorspelde dat in 2005 rond de zomer apple op intel over zou gaan omdat de schaalbaarheid van apple processoren tegen zijn einde liep.

En kijk u nu:

bron: http://www.tweakers.net/nieuws/37560?

'Apple kondigt maandag overstap naar Intel-processors aan'

Door Wouter Tinus - zaterdag 4 juni 2005 - 10:49 - Bron: News.com - Views: 17.384

Volgens News.com zal Apple aanstaande maandag onthullen dat het zijn samenwerking met IBM op het gebied van processors gaat beëindigen. De PowerPC-chips, die al meer dan tien jaar gebruikt worden in alle Macs, zouden plaats gaan maken voor processors van Intel. Het is bij lange na niet de eerste keer dat het gerucht over x86-Macs in het rond gaat, maar dit keer is de informatie behoorlijk wat concreter dan gebruikelijk. Nadat Reuters vorige maand al een aantal insiders citeerde over het onderwerp, weet C|Net nu te melden dat Steve Jobs de officiële aankondiging gaat doen tijdens zijn keynote speech op de Worldwide Developer Conference in San Francisco. De bronnen van de doorgaans betrouwbare site melden dat er plannen zijn voor een gefaseerde overgang tussen de twee architecturen, halverwege 2006 beginnende met low-end producten zoals de Mac mini en pas een jaar later in de high-end PowerMacs.

Ondanks deze hardnekkige geruchten zou een overstap veel mensen verbazen. Analisten maken zich met name zorgen over de compatibiliteit van bestaande software in combinatie met eventuele toekomstige x86-Macs. Apple kan zijn eigen OS waarschijnlijk vrij makkelijk aanpassen - het is algemeen bekend dat een x86-versie van de kernel al bestaat - maar heeft natuurlijk minder invloed op de software van derden. De vorige keer dat het bedrijf van architectuur wisselde raakte het veel softwarepartners en klanten kwijt, ondanks het feit dat er een emulator voor de oude Motorola 68000-serie was gemaakt. In dat licht zou een eerste onthulling een jaar van te voren op een bijeenkomst voor ontwikkelaars dus niet vreemd zijn.

Voor Intel en IBM zijn de gevolgen c.q. risico's van de overstap minder groot dan voor Apple zelf. Het marktaandeel van Apple ligt namelijk onder de twee procent, terwijl Intel gewend is om ruim tachtig procent te bedienen. IBM is wel minder groot op het gebied van processors, maar zal varianten op de Power(PC)-architectuur nog altijd blijven leveren voor zijn high-end servers. Bovendien zal de nieuwe generatie gameconsoles de fabrieken van het bedrijf gevuld houden; PlayStation 3, Nintento Revolution en Xbox 360 zijn alledrie voorzien van door IBM gebakken processors, en samen zijn die waarschijnlijk goed voor grotere aantallen chips dan Apple nodig heeft. Op de aanzienlijke PR-waarde van het Apple-contract na zou er dus niet veel veranderen in de machtverdeling in hardwareland.

Voor Apple zouden er echter een aantal interessante keuzes gemaakt moeten worden. Een Intel-versie van Mac OS X zou bijvoorbeeld niet noodzakelijk beperkt hoeven worden tot het draaien op Apple-hardware. Ook zou een overstap naar Intel-chips kunnen betekenen dat meerdere leveranciers (AMD, VIA) voortaan mee kunnen dingen naar orders, maar dat is niet honderd procent zeker, want de bronnen hebben het namelijk nooit expliciet over x86 gehad. De kans dat Apple zijn toekomstige platform rond een speciale versie van de Itanium bouwt lijkt echter ook niet groot.

• fforfun

tjonge, wie geloofde jou niet?

(btw “ gezegD”)

• SoSuMi

Ik (en met mij veel mensen) geloven zoiets pas als Apple het zelf bekend maakt ;)

News.com zit er wel vaker naast namelijk ;)

• Skaja

Wel, het is al 1 april geweesd, dus ik wachd in spanning af…

;-)

• RAzER

F.uck news.com ik had voorspeld en jullie hier zeiden dat apple dit nooit zo doen.

Ik wou gewoon even mijn punt maken.

RAzER

• Skaja

Ja ja, je hebt gelijk (…)

• Elma

Het zijn altijd weer gefrustreerde Windowsgebruikers die de Applepagina gebruiken om hun onvrede over Microsoft te uiten. Ze kunnen het het gewoon niet hebben dat Apple vooruitstrevender en gebruiksvriendelijker is. Zie alle berichten die door de vele Ipodeigenaren met een pc op deze pagina zijn geplaatst. Veelal lezen ze de gebruiksaanwijzing niet of ze vergeten te updaten. Om maar niet over het taalgebruik te spreken.

• mcWillem

Apple processoren? Wow! Die ken ik nog niet!

• Bob

Waarom maakt iedereen zich toch altijd zo druk om de e.v.t. nieuwe processoren die Apple gaat gebruiken?

Wacht nou `s gewoon ff lekker af wat Steve Jobs vanavond tijdens z`n keynote gaat vertellen.

Al zouden ze Intel processoren gaan gebruiken, dan hebben ze daar vast wel een hele goede reden voor. Laat dat maar aan Apple over

Steve heeft ons toch nog nooit teleurgesteld?

Dus….. wacht gewoon lekker tot het 19.00 uur is, en dan wten we meer.

Groeten,

Bob

www.be-bob.com

• Skaja

Wel, we weten het…

:-)