Goedkope mac gezocht

• BramD

Hallo allemaal,

Ik ben een blinde pc-gebruiker en ik kan nu niet zeggen dat ik zo'n windows-fan ben. Ik heb geprobeerd linux te gebruiken, maar het x-window-system (grafische linuxomgeving) is voor mij als blinde nog niet te gebruiken. Sinds mac os tiger bevat dit os een programma genaamd voiceover, hiermee kan een blinde het hele os bedienen omdat het programma spraakuitvoer geeft. Nu zou ik dit graag eens willen proberen, om te kijken of een mac misschien iets voor mij is. Daarom zoek ik ergens een oude mac waarop mac os tiger zal draaien om mee te beginnen, ik wil niet meteen zoveel geld aan ene computer uitgeven als ik niet zeker weet of ik er wel goed mee zou kunnen werken.

Heeft iemand toevallig nog een oude mac staan, of hebben jullie betere sites voor dit soort dingen waar ik terecht kan?

Bram

• Erik

Waarom ga je niet eerst eens naar een apple winkel en laat je het demonstreren. Het is allemaal nog erg nieuw en zojuist op de markt en de gemiddelde mac gebruiker zal dit hulpmiddel niet zo snel toepassen.

Het probleem is dan dat deze software natuurlijk het best draait op de nieuwste computers van Apple. Deze zijn dan gelijk weer duur. Een goedkope mac kan misschien dit nieuwe os niet aan.

Groet Erik.

• wiet

Ik weet wel zeker dat je voor ‘spraakbesturing’ een behoorlijk recente mac nodig hebt. Ik ben er al jaren in geïnteresseerd. Heel lang heeft de ontwikkeling bijna stil gestaan; met de komst van 10.3(Panther) is het met een enorme sprong vooruitgegaan. Het vergt echter nogal wat, mijn Imac 400dvse kan het eigenlijk niet aan, de imac g4 800 wel en ik denk dat dat zo'n beetje de onderkant is.

• BramD

wiet schreef:

>

> Ik weet wel zeker dat je voor ‘spraakbesturing’ een

> behoorlijk recente mac nodig hebt.

Even voor de duidelijkheid, het gaat hier niet om spraak besturing, maar om spraak-output van de mac. Ook wel text-to-speech genoemd. In combinatie met een screenreader kan zo voor blinden en slechtzienden de tekst op het scherm vertaalt worden naar spraak. In Tiger zit zo'n screenreader standaard ingebouwd, het programma heet voiceover geloof ik. Voor iedereen die Tiger op zijn mac heeft draaien en nog niet precies weet wat ik bedoel, druk maar eens op ctrl+command+f5, dan wordt voiceover gestart.

Bram