adsl + switch

• edreob

ik stel ook eens een vraag:

ik heb besteld een G5 dual2.3

mac mini 1.25 en een 3 Com Dual speed switch 5

(oo jaa ook een23 inch en nog wat ander speelgoed)

Ik heb een adsl(advanced)van planet

modem speedtouch 510….(single poort)

Wat is de bedoeling: de macmini gaat als server draaien en staat 24/7 online

De g5 is gwoon werkplek…maar moet er wel allees online mee kunnen doen…tegelijk.

Is het echt zo eenvoudig : utp vanuit modem in de swtich en van daaruit kabel naar g5 en naar de mini, en vervolgens beide via automatiisch network location?

Zoadt ik ook nu weer binnnen 5 minutesn online ben zoals altijd.

Of zie ik het verkeerd…..(het spul kan ieder moment arriveren)…en moet er in het modem nog iets ingesteld worden?…

;)

Maurice.

• edreob

Het ziet er naar uit dat het werkt….

Maurice.

• Skaja

De ST510 is een ethernet modem met 1 poort, maar wel met routerfunctie. Hij zal ook als bridge in te stellen zijn… In jouw geval stond hij (standaard) juist ingesteld. Veel plezier ermee… ;-)

• edreob

;)

fenks Skaja………..

die dual 2.3 rocks………..enne dual-layer branden is ook big fun

Ik heb ze alle 2 een statisch adres gegeven mbv dhcp met vast ip….

Aleen met napt settings kan ik niet dezelfde poorten forwarden voor beide ip adressen…

dus bijv nat entry voor poort 9940 op ip 10.0.0.2 via udp en als ik dan poort 9940 voor ip 10.0.0.11 via udp wil forwarden gaat dat niet….

Enig ideee?……..

Toedeloet en alvast bedankt.

• Skaja

Das ook niet zo gek. Het portforwarden is bedoeld voor het draaien van serversoftware waarop van buiten op is in te loggen. Asl jij op je machine met IP 10.0.0.2 ssh open hebt staan en er komt van buiten een aanvraag, dan moet de router wel weten naar welke computer hij die aanvraag moet doorsturen. Als jij dan de ssh poort naar twee IP's zou forwarden, dan weet de router niet wat ie ermee aanmoet.

Als er twee keer “Schoolstraat 26” in Utrecht bestaat en jij stuurt er een brief naartoe, dan weet de postbode toch ook niet in welke brievenbus jij em wilt hebben…?

Die vergelijking gaat overigens beter op in het geval van twee identieke IP-adressen, maar je snapt mijn punt wel denk ik ;-)

• edreob

Yep Skaja…

snap um….

Ik wilde (en kan) met hetzelfde programa tegelijk het internet op 2 verschillende machines……maar daarvoor moet ik dus eigenlijk dezelfde poort frwarden…het gaat ook zonder, maar dan kan het eruit klappen…

Maar goed…

iig bedankt..

;)

Maurice.

• leo

Skaja schreef:

> Als er twee keer “Schoolstraat 26” in Utrecht bestaat en jij

> stuurt er een brief naartoe, dan weet de postbode toch ook

> niet in welke brievenbus jij em wilt hebben…?

Wel als er een postcode op staat;lijkt me sterk dat beide straten dezelfde code hebben :-P