Modem delen (apple + windows)

• Patrick

We hebben 2 computers: een apple OS 10.4 desktop en een windows XP laptop. Is het mogelijk om 1 adsl-modem te delen?

En zo ja, hoe pak ik dat aan?

• leo

Makkelijkste is om een router ertussen te zetten-of misschien heeft die modem die mogelijkheid om als router te fungeren?

• Patrick

Volgens mij niet. In de gebruiksaanwijzing staat er in elk geval niets over. Wat is een router precies?

• leo

Simpel gezegd is een hardware-router een apparaat waardoor je meerdere apparaten (computers dus ook) achter één IP-adres kunt onderbrengen.

Als bijv. je internetprovider maar 1 computer(IP-adres) toelaat op 1 modem,is een router heel handig. De modem zal alle data naar de router sturen, en de router bepaalt vervolgens naar welke computer de data gestuurd moet worden.

Router als software heb je ook;nadeel is dat de computer die dan als router fungeert,altijd aan moet staan wil je op andere computers internetten.

• Patrick

Met een draadloos modem kun je -meen ik- een netwerk maken. Heb je dan ook een router nodig?

• Joep

Hi,

Met een draadloos netwerk kun je zonder problemen meerdere windows machines en apples verbinden en tegelijkertijd internetten.

Joep

• Skaja

Als beide Macs een FireWire aansluiting hebben, kun je in de netwerk voorkeuren een FireWire verbinding toevoegen en daarover je internetverbinding delen. Nadeel is dat de Mac die op internet zit ook aan moet staan als de andere op internet wil. Je hoeft dan geen router te kopen.

Je ziet, de mogelijkheden zijn legio…

;-)

• Robertjan

Ik heb ook zoiets.

Ik overweeg een iBook te kopen, waarmee ik dan overal in huis en tuin zou kunnen internetten. Maar we hebben een Windows-pc die met een kabel aan de @home kabelinternet hangt. Hoe pak je dat dan aan?

Alvast bedankt!

Robertjan