G4 werkt erg traag...

• Henri Kainama

Beste Applegebruikers,

Mijn G4 begint echt trager te worden? Waar moet ik allereerst beginnen zodat het weer vanouds optimaal gaat werken?

Alvast bedankt!

Henri Kainama

• 9below0

http://www.macosxcocktail.com/

• bart.

welk systeem draai je?

Als je onder OSX werkt heb je twee programmatjes nodig om onderhoud te plegen. Eentje heb je al: het programma schijfhulp heeft de mogelijkheid bevoegdheden (permissies) van je OSX-schijf te herstellen. Draai dit af en toe; met name voordat/nadat je iets hebt geinstalleerd. Daarnaast kun je Cocktail gebruiken om allerlei caches en logbestanden op te schonen. Deze groeien na verloop van tijd, en dat heeft vertraging tot gevolg.

Zelf gebruik ik liever MacJanitor dan Cocktail.

URL: personalpages.tds.net/~brian_hill/macjanitor.html

• Henri Kainama

Hoi Bart,

Ik werk onder systeem OS 9.1

Alvast bedankt!

MvG,

Henri

• leo

Dan kan je beter eerst ff alle belangrijke en te bewaren gegevens etc back-uppen,en een schone,nieuwe verse installatie doen van OS 9.

• bart.

Onder OS9 kun je met verschillende pogramma's de prestaties verbeteren

dmv repareren en defragmenteren.

De programma's zijn alleen voor OS9 geschikt, en weet niet of je die nog in de handel kunt kopen. Op de komende klokhuisdag moet dat zeker wel te vinden zijn.

norton diskdoctor en speeddisk (Norton systemworks-alleen OS 9)

Alsoft DiskWarrior en Plusoptimiser

Micromat Tech Tool 3

• leo

zoveel verschil merk je niet eens als je zulke progjes gebruikt-het beste resultaat is gewoon hd schoon vegen en nieuwe inst.-uit eigen ervaring,echt waar ;)

• bart.

Beetje drastisch om gelijk je complete HD te wissen en vanaf 0 weer het systeem en alle programma's op nieuw te installeren. Zou ik nooit als eerste doen, want met name met DiskWarrior kun je behoorlijke winst behalen.

Henri moet nu maar zien wat ie wil gaan doen.

• Henri Kainama

Heel erg bedankt, Bart!

Groeten,

Henri