Mac Mini uit de VS

• Jaco

Binnenkort ga ik naar de VS en ik overweeg om daar een Mac Mini aan te schaffen. De prijzen zijn daar nagenoeg gelijk, maar dan in US dollars. Dat scheelt dus een slok op een borrel (1 US dollar = 0,78 Euro). Mijn grootste zorg is het verschil in de stroomvoorziening in de VS en Europa, 110v / 60Hz en 230v / 50Hz. Weet iemand of een VS model Mac Mini gewoon gaat werken hier in Nederland? Daarnaast zal de taal van het OS wel Engels zijn, maar daar kan ik niet echt mee zittten. Graag jullie reacties / ervaringen…

• Elma

Het onderwerp is al enkele malen eerder op deze pagina aan de orde geweest. De prijzen in de V.S. zijn zonder de belastingen die daar worden geheven op de verkoop van produkten (vergelijk met BTW hier). In New York schijnen de belastingen nogal hoog te zijn. (Tenzij je er in de uitverkoopperiode bent. (De informatie heb ik van een medevakantieganger uit New Jersey). Daarnaast mag je in Nederland invoerbelasting betalen. Vervolgens mag je een transformator aanschaffen die onze 230 Volt wisselspanning reduceert tot 110 Volt wisselspanning. Aan jou om uit te rekenen of het echt wel zo voordelig is.

• Gijs

Dat van de BTW klopt. De invoerbelasting in principe ook, al schijnt de douane daar nog wel eens soepel in te zijn. Maar een transformator heb je zeker niet nodig. Er zit een externe voeding bij de Mac mini en e specs op de Apple website geven daarvoor aan:

Line voltage: 100-240V AC

Dus dat is geen probleem. Als je het zelf wilt controleren:

http://www.apple.com/macmini/specs.html

• Bas Hoevenaars

wanneer je op apple.com kijkt dan kun je naar de store en daar staan dan de prijzen van de diverse apple producten. dit zijn toch de prijzen inclusief belasting? ik ga namelijk volgende week naar new orleans en wil daar een nieuwe ipod kopen. maar wat moet ik dan denken van de prijzen die op de apple.com store staan?

groeten Bas

• Gijs

LET OP! In de VS worden de prijzen exclusief belasting opgegeven. De Amerikaanse staten hanteren namelijk allemaal hun eigen BTW-tarieven. Dus bij de prijs die je op Apple.com ziet staan moet je nog wat optellen, afhankelijk van waar je koopt.