Van Windows op Mac

• Gijs

Ik ben van plan om na vele jaren toch een Apple te kopen. Voorheen had(en heb nog steeds) Windows operated systemen gebruikt, beviel wel goed maar wordt snel te traag en te vaak systeemcrashes.

Kan iemand me vertellen of Apple minder crashes heeft en of programma's gemaakt voor Windows ook op Mac lopen? En wat voor een configuratie van Apple heb je nodig voor een sgoede video/games kwaliteit?

Bedankt

• bart.

Mac OSX crashed vrijwel nooit (ik heb in 5 jaar slechts 3 vastlopers gehad; opnieuw opstarten en gaan maar weer)

Windoosprogramma's draaien niet op een Mac; mocht je toch windoosprogramma's willen draaien dan is er de emulator Virtual PC, maar daar moet je niet al te veel van verwachten; door de emulatie is het te traag voor zware programma's.

Als je een verstokt gamer bent moet je er rekening mee houden dat er voor de Mac veel minder games zijn te krijgen als op het windoos-platform.

• Skaja

Wat de programma's betreft: een emulator is niet nodig als er Mac-versies van het programma zijn. Puur de .exe bestanden zijn inderdaad niet zonder emulator te openen. Games zijn er veelal minder en/of later dan voor het W-kamp. Zorg voor het spelen dat je een Mac Desktop model koopt en geen iMac of andere all-in-one machine. Daarvan kun je de videokaart niet van vervangen en voor games is je Mac dan al rap outdated. Kijk voor de grap maar eens op de Apple site naar de spacs van de iMac G5…

Als je programma's gebruikt die niet in Mac versie zijn te vinden en grafisch niet te zwaar zijn, dan kun je beter met de RDC op de Mac inloggen op je PC, want die heb je al. Is vaak sneller en in ieder geval veeeel goedkoper dan Virtual PC. Voorwaarde is wel dat je op je PC XP-pro draait. Die kan namelijk verbindingen van buitenaf aan.

• raymond

Vastlopen?

Ik heb sinds 1989 mac's en het vastlopen sindsdien kan ik op één hand tellen en dan hou ik vingers over.

En dan nog een voordeel : een mac veroudert niet zo snel als een windowsdoos,

Ik heb 1 mac al 9 jaar 24 uur per dag aanstaan (wordt gebruikt als fax).

Dus mik die windows maar het raam uit!

Raymond

• bart.

Onder OS 7, 8 en 9 minder dan 3 keer moeten herstarten omdat de boel vast zat? Moeilijk te geloven…

• Theo Franchimon

Ik heb sinds een maand of 3 ook een Mac, na jarenlang Windows te hebben gebruikt. Het was even door de zure appel heenbijten. Overstappen is voor iemand die al heel veel Windows heeft gebruikt dan ook veel moeilijker dan voor mensen die nog niet zo heel bekend zijn met Windows. Uiteindelijk heb ik heel veel plezier gehad met deze Mac. Voor bijna alle applicaties zijn inderdaad (betere) alternatieven te vinden. Voor games moet je de Mac inderdaad niet nemen, al heb ik nu World of Warcraft gekocht, een game die wél op de mac te spelen is!