Instellingen Mail verdwijnen steeds

• Patrick

Hallo,

Sinds kort ben ik teruggegaan van Entourage naar Mail, maar het is geen gelukkige overstap geweest: ik heb al een paar keer alle mailaccounts opnieuw moeten instellen.

Toen dat de eerste keer gebeurde, besloot ik Entourage maar weer te gebruiken, maar ook daar was alles (instellingen, mailtjes) verdwenen.

Heel vervelend.

Een oplossing was: de computer niet meer uitzetten. Maar ook dan gebeuren er rare dingen: de icoontjes in mail zitten regelmatig weer in de standaarvolgorde, terwijl ik een eigen iconenbalk had samengesteld.

Vanochtend deed iPhoto vreemd (importeerde geen foto's meer) en ik besloot toch maar te herstarten.

Na de herstart waren niet alleen de instellingen van Mail verdwenen, maar ook de Finder stond op Engels en Dock etc. had de standaardinstelling.

Sinds kort heb ik

-een virusscanner: Virex

-een ethernetmodem

-een mac-account met gebruik van iSync

Zou een van deze de oorzaak van het probleem kunnen zijn? En wat kan ik eraan doen?

(Mac OS 10.2.8)

Groet,

Patrick

• Gijs

Je zou denken dat je te weinig ruimte hebt op de harde schijf. Dan gaan instellingen op een gegeven moment terug naar standaard. Virex, modem en .Mac account hebben daarop geen invloed als het goed is. Overigens kun je je .mac account wel mooi gebruiken om je instellingen en mailtjes op te bewaren via het programma Backup.

Als je geen gebrek aan ruimte hebt, zou ik de harde schijf eens aan een onderhoudsbeurt onderwerpen: check en herstel harde schijf en bevoegdheden via Schijfhulpprogramma. Beter voor harde schijf onderhoud is DiskWarrior of TechToolPro als je die hebt.

• Elma

MacJanitor is gratis en onderhoudt de harde schijf uitstekend. (Even op Versiontracker kijken).

• Patrick

Hallo Gijs,

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben: ik had nog maar 100 mb over, dus ik heb wat bestanden verwijderd.

Hopelijk gaat nu alles goed. Bedankt voor je reactie.

Patrick

• Gijs

100 MB is inderdaad heel weinig. Er wordt wel eens een norm gehanteerd dat je 10% van de capaciteit vrij moet houden, al lijkt me dat voor de grote harde schijven van tegenwoordig niet meer helemaal realistisch. Maar als je nog een relatief kleine harde schijf hebt, is het wel een getal om in de gaten te houden.

Overigens waarschuwt Panther als je capaciteit te klein wordt dacht ik, maar jij hebt nog 10.2 (toch?) en dan kun je verrast worden.