Draadloos ADSL (Wat is beste optie ?)

• Oscar van Oorschot

Beste Maccer(s),

Na een aantal jaren “vreemdgaan” heb ik een prachtige Imac gekocht met draadloos ADSL van Wanadoo (Speedtouch).

Ik woon in een oude keluterschool met dikke muren en het is daadwerkelijk zo dat ik een aantal deuren moet openzetten om een goede ontvangst te krijgen. Doe ik dit niet dan komt internet vrij traag binnen en dat is minder.

Weet iemand misschien een tip ? Zelf heb ik gedacht een normale modem te nemen en te gaan werken met een Airport Station (1), een Range Expander aan te schaffen (2) of sneller internet te nemen (3).

Heeft iemand ervaring met hetzelfde probleem en misschien een oplossing ?

Mijn dank is groot voor de goede tip,

Oscar van Oorschot

• Skaja

Wel, sneller internet zal niet helpen. Het ligt denk ik meer aan de draagwijdte van het WiFi signaal. Ik neem aan dat je een Airport kaartje in je Mac hebt. Zet de Mac dan eens 2-3 meter van het Speedtouch modem vandaan en kijk of je Mac een sterk signaal krijgt. Als dat zo is dan heeft een Airport basestation niet veel zin, die zendt net als het modem een draadloos signaal uit. Als je in de buut van het modem wel een sterk signaal hebt dan is inderdaad een tussen versterker een goede optie. Of toch eerst het modem of een basisstation aan een kabel meer centraal in het pand opstellen.

• Oscar van Oorschot

Beste Skaja,

Ik zal het gaan uitproberen. Heb jij overigens een idee welke “Range Expander” goed werkt op een nieuwe Imac ? Ik heb inderdaad een WiFikaartje in mijn mac.

Ik heb zelf het idee dat het Airportstation misschien een sterker signaal uitzend dan de modem die ik heb of is dit een te groot vertrouwen in Apple ?

Bedankt voor je reactie,

Oscar van Oorschot

• Skaja

Ik heb persoonlijk geen ervaring hiermee, dus kan ik je geen apparatuur aanbevelen. Wellicht anderen? Je kunt je ook in een computerwinkel laten voorlichten. Er zijn hier en daar combo winkeltjes die Mac en PC dealen… We weten dat Apple veel zorg besteed aan zijn producten, maar of er geen betere zijn…? :-)

Succes!

• Climmy

Hoi Oscar,

Ik zit met zo'n zelfde soort probleem. Heb net een prachtige iMac G5 gekocht (met airport extreem kaart) en nu is mijn draadloze internetverbinding (direkt adsl van kpn) zeer slecht en traag. Een stuk trager dan mijn voormalige dell pc!. Hier baal ik enorm van. Na info bij kpn te hebben gevraagt geven die aan dat ze me hierbij niet kunnen ondersteunen aangezien het een Mac betreft. Ik vraag me dan ook af of jij al een oplossing hebt gevonden. Heb begrepen dat het een optie is om uit te proberen om je Mac bij het modem te plaatsen om te kijken of de ontvangst dan groter is. Heb jij dit al geprobeert?

Ik overweeg nu om gewoon een kabel te trekken (dan maar niet draadloos, helaas, had ik er dus ook geen airport kaart in hoeven zetten).

groetjes Climmy

• Skaja

Als het een ethernet modem is de internetverbinding opstelt en onderhoudt, dan kun je overwegen een Airport Basstation op een van de poorten aan te sluiten en kijken of je daarmee wel een goed signaal krijgt. Kijk ook eens naar omgevingsfactoren die een goed signaal in de weg zouden kunnen zitten.

• Oscar van Oorschot

Beste Climmy,

Bedankt voor je reactie.

Ja, ik ben wat verder. Het volgende:

1. Het beste is als je een normale modem neemt en daarop een Airport Station op aansluit. Deze correspondeert het beste met het systeem in plaats van een draadloze modem van een ander merk;

2. Daarnaast kan je een Airport Express plaatsen tussen het Basis Station en je Imac. Dit is wel een heel gedoe, maar je kunt deze configureren als Range Expander via de bijgeleverde cd-rom en het helpprogamma;

3. Het heeft mij uren gekost om tot deze info te komen en ik heb het nog niet uitgeprobeert. Ik heb wel geprobeert een Air Experss te koppelen aan mijn Speed Touch modem maar ondanks goede hulp van Apple lukt het niet beide apparaten te koppelen. Ik probeer maar eerst mijn draadloze modem weer in te wisselen bij Wanadoo maar dat lukt nog niet zo. De spullen van Apple kosten ongeveer 330 euro bij elkaar, heel wat om tot een oplossing te komen.

Ik geef het dus niet op omdat ik vrij groot woon en helemaal geen zin heb in allelei kabels. Ik denk dat ik maar genoegen moeten nemen met een iets trager internet.

Mocht ik een en ander klaar hebben dan laat ik het wel weten. Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat ze de draadloze pakketen iets positiever verkopen dan de werkelijkheid. Het zij zo.

Mvg,

Oscar van Oorschot