na mount cd-rw unmount cd-rw? hoe doe je dat?

• goed

l.s,

na mount cd-rw unmount cd-rw? hoe doe je dat?

het lukt me niet om nog weer eens iets te branden op mijn rewritable cd-rw nadat ik op mount geklikt heb in toast-it programma. Wie weet hoe ik mijn cd-rw weer kan gebruiken? is er een unmount programma verkrijgbaar? Alvast mijn dank voor uw reactie!

• Skaja

Onder OS X in de Terminal “umount volmenaam” intoetsen…

• goed

Zou je misschien willen zeggen hoe je dat doet want op mijn apple g3 met os 10.3.7 vind ik geen terminal en geen unmount. Alvast bedankt voor je reactiegoed schreef:

>

> l.s,

>

> na mount cd-rw unmount cd-rw? hoe doe je dat?

>

> het lukt me niet om nog weer eens iets te branden op mijn

> rewritable cd-rw nadat ik op mount geklikt heb in toast-it

> programma. Wie weet hoe ik mijn cd-rw weer kan gebruiken? is

> er een unmount programma verkrijgbaar? Alvast mijn dank voor

> uw reactie!

• Skaja

Hmmm, dan heb je niet goed gezocht…

Open een finder-venster en ga via de progrmma map naar de hulpprogramma's (Utilities). Daar zit het programma Terminal. Open dit en je kunt commando's gaan typen. Typ dan het volgende:

su en geef het root wachtwoord op en dan weer

typ dan:

umount“volumenaam”

Nu unmount je het volume (CD of externe HD)

Succes!

• Theo Franchimon

Is er geen ‘simpele’ manier zoals het op Windows XP kan? Dus zonder commando's en gewoon via de finder/toast aangeven dat die CD leeg moet?

• leo

Kan je 't niet doen met schijfhulpprogramma(diskutility)?

• Skaja

Klik met je rechter muisknop (of -klik) op het gemounte volume en kies in het contextuele menu op “Eject volumenaam”…

• bart.

Voor verwijderen: linker muisknop (of control-klikken) + eject/verwijder.

Gebruik om een CD-RW te wissen schijfhulp.

Als je CD RW's in Toast brandt sluit de CD dan niet af, zo kun je er later nog data bij zetten. (in Toast is de optie CD-afsluiten of CD-sessiedisk te vinden onder “advanced” in het venster dat verschijnt als je een brandopdracht geeft)

• mcWillem

Een beetje verwarring allom dus.

Mounten en unmounten is iets heel anders dan bestanden op een schijf zetten en er weer afhalen.

Mounten is het op je bureaublad toveren van een schijf

Unmounten is het van je bureaublad afhalen van een schijf

Unmounten wil niet meteen zeggen dat een cd bijvoorbeeld ook meteen wordt uitgeworpen, hij is alleen niet meer beschikbaar.

Wanneer je een cd plaatst en er weer uithaald, doet jouw computer het mounten en unmounten zelf, want je ziet hem op je bureaublad verschijnen en verdwijnen.

Het leegmaken van een CD RW kan inderdaad met het schijhulpprogramma. Als je dit programma veel gebruikt, kun je het ook in je Dock slepen, zodat je er altijd bij kan.

Met Toast kun je zoals hier voor beschreven ook een sessie open laten staan.

• Theo Franchimon

Bedankt, mcWillen, eindelijk een antwoord dat alles gelijk duidelijk maakt!