frequente vastlopert

• Theo..

Hoi allemaal, ik heb een G3 die geregeld een beetje vaak vastloopt en daar wordt je een beetje niet goed van natuurlijk.

Ook start de computer het beeldscherm vaak niet (ook na soms 10 keer herstarten niet).

Ik gebruik de computer om muziek te laden van opendir's, en met limewire.

Ook word de computer gebruikt voor wat licht DTP-werk, Quark, Photoshop etc..

Ook heb ik problemen met WORD '98, als ik dat maar opstart dan crasht hij echt gelijk, maar het vreemde vind ik dat EXCEL wel goed werkt.

Iemand en ideetje over een bepaalde instelling ofzo dat niet goedstaat?

Of moet ik een beetje met het geheugen schuiven?

De computer draaid op OS 9.1

Bedankt voor uw aandacht, Theo..

• Elma

Vermoedelijk is het een gebrek aan geheugenruimte.

• Theo..

Bedankt voor je reactie, maar hoe los ik dat op?

Er is nog 33 Gb over aan geheugen dus dat lijkt mij voldoende.

Theo..

• Skaja

Ik zat te denken: Heb je een externe harde schijf? Zo ja, installeer daar dan eens een compleet nieuwe en zuiver versie van je systeem op en start er van op. Dan ben ik benieuwd of dat wel lekker loopt.

Als dat namelijk zo is, zijn er wellicht wat brakke systeembestanden of misschien een extensie conflictje.

Succes!

• theo

Nee ik heb geen externe hard-disk, wel is er een paar jaar geleden een nieuwe, grotere hardeschijf in gezet.

Maar hoe bedoel je extensie-conflict?

Kan het zo wezen dat hij doorop crasht dan?

Ik bedoel, je laad wel eens wat waarvan je niet weet wat het precies is ;-)

Theo..

• Skaja

Met een extensie conflict bedoel ik verschillende extensies in de extensie map die elkaar in de weg zitten waardoor je Mac inderdaad instabiel wordt of kan kresjen. Je kunt met het regelpaneel extensie-manager verschillende sets laden bij het opstarten van de Mac. Probeer dan eens een kale OS set.

Als je geen externe HDD hebt kun je eens opstarten met de Mac OS installatie cd, kijken of dat wel ok gaat.

Verder: het is zowiezo goed om een externe HDD te hebben om back-ups te maken. Als je Mac instabiel wordt en je zou het systeem eens opnieuw moeten installeren, dan heb je in ieder geval je belangrijkste bestanden nog bewaard.

Succes!