Draadloos mogelijk zonder Airport?

• Patrick

Ik wil overstappen op Tiscali met telefonie en als je je daarvoor aanmeldt, kun je kiezen uit diverse modems, waaronder een draadloos modem. Dat lijkt me wel wat, maar ik vraag me af of dit wel mogelijk is bij Apple geen Airport-kaart hebt?

Verder is voor dat modem een ethernetkaart nodig.

Bij mijn systeemprofiel staat dat ik een ethernet-adres heb. Houdt dat in dat ik een ethernetkaart heb, of geeft dit alleen maar aan dat mijn iMac op ethernet voorbereid is? ('t is een nogal oud beestje: G3 400 mhz).

Groet,

Patrick

• Skaja

Iedere Mac heeft een ethernetkaart aan boord, PC's tegenwoordig ook (al). Je kunt dus kiezen; met draad of zonder draad. De draadloze techniek betreft 802.11b of misschien 802.11g. Die is universeel en daar werkt Airport ook mee. Een kaartje in de Mac planten zou genoeg zijn. Volgens mij gaat het om een Zyxel 2600HW series. Dus je zou ook nog even bij Zyxel kunnen informeren.

Succes.

• Patrick

Dus als ik je goed begrijp kan je ook zonder airport draadloos internetten, maar ik moet wel nog wat sleutelen aan mijn mac om er een kaart in te steken?

Wat is je ervaring met die kaarten: met welke kosten moet ik ongeveer rekening houden en zijn ze gemakkelijk te installeren?

(ik ga ook bij Zyxel informeren, maar jij reageert lekker snel, terwijl Zyxel waarschijnlijk minder vlug is)

• Skaja

Als ik een computer met een internetaansluiting in de buurt heb reageer ik redelijk snel ja. En als het onderwerp me interesseert en mijn kennis het toelaat…

Net als dat je een ethernetkaart in je computer moet hebben om een netwerkverbinding te maken, moet je ook een uitbreiding in de computer hebben die een interface vormt naar je draadloze netwerk. Dit kan een PCI-kaart zijn met een antennetje erop of in jouw geval een Airport-kaartje. Kijk, zonder radio in je stereotoren, kun je ook geen zenders ontvangen (…).

Je hoeft niet te veel te sleutelen; de ruimte voor het Airport-kaarjte zit op een bereikbare plaats, even afhankelijk van je model.

Informeer daarvoor anders even bij een Mac-dealer in de buurt (of wat verder weg ;-( ).

Succes!