Apple & grafisch ontwerp

• Jean

Hallo,

zelf doe ik vrij veel met grafisch ontwerp, met name Illustrator en Photoshop. Ben ook van plan meer te gaan werken met programma's zoals InDesign en film-editing. Apple staat natuurlijk bekend als *de* computer voor dit soort dingen, alhoewel ikzelf in het verleden altijd op een normale windows PC heb gewerkt, zonder erg veel problemen (alleen soms wat traag, dit schijnt minder te zijn bij een Apple..?).

Nu ben ik van plan om wellicht een Apple te gaan aanschaffen, maar ik ben niet echt thuis in het wereldje. Waar moet ik op letten? Waar kan ik er het beste een aanschaffen (woon zelf in het noorden van het land)?

En hoe zit het met de compatibiliteit? In de tijd van de eerste iMacs werkten documenten zoals die van Word niet altijd hetzelfde als op de PC. Iemand informatie of ervaring!?

Ik hoop wat te horen!

- Jean

• Skaja

Als je grafisch ontwerper bent wil je vast: Een snelle CPU, veel RAM en een grote HD! Daarnaast een lekker scherm (30“?). Ik zou je dan een G5 desktop aan kunnen raden, dan kun je een flinke tijd vooruit!! Als je kiest voor iets minder (iMac G5) dan loopt je ongetwijfeld tegen grenzen aan. De Desktop heeft een dubbele en snellere CPU en de machine is ook uitbreidbaar, in tegenstelling tot de all-in-one modellen. Apple maakt 30” monitoren, dus dat kijkt ook prettig.

Het kost wat, maar dan heb je ook wat! ;-)

De Adobe CS is er uiteraard ook voor de Mac, evenals het Office pakket. Bestanden met die onderdelen gemaakt zijn (uit ervaring) prima comatible met de windows applicaties.

Alleen je budget zal de bottle-neck zijn :-)

Succes

• edreob

haai,

precies zoals Skaja zegt: snelle processor, veel HD ruimte en vol proppen dat ding met geheugen.

Alleen die 30 inch vindt ik zelf persoonlijk erg heavy, want je moet er die duurdere grafisch kaart inzetten. –> je kunt voor hetzelfde geld 3 keer een 20inch kopen. of bijna 2 keer 23inch….tis maar een idee.

;)

en idd tegenwoordig zijn er zoveel software paketten dat het bijna niks meer uit maakt.

In ieder geval als je de stap doet welkom bij de maccers!!

Succes met je beslissing,

Maurice.

• jeroen

Laat je goed voorlichten door een mac winkel, of ga anders naar de mac beurs in april. Afhankelijk voor wat je precies wilt gaan doen (bijvoorbeeld beeldbewerking vna foto's of opmaak van folders) zit nog wel degelijk een groot verschil. Neem - zoals hierboven al is beschreven - een dubbele processor en een goed scherm (ik heb zelf een 23" en da's prima). Wat word documenten betreft; er zijn genoeg - inmiddels - programma's die dit goed kunnen vertalen zonder problemen. Kijk ff op google voor de dichtsbijzijnde apple-store bij jou in de buurt.

Daarbij; als je toch al veel grafische dingen doet, ken je vast wel iemand die dat ook doet (die wereld is immers klein) die al met een mac werkt, hij/zij kan jou dan ook wegwijs maken.