importeren fonts

• mars

Goedenavond,

Wie kan mij precies vertellen hoe ik het makkelijkste een lettertype op m'n i-mac importeer (mac os-9, ai9.0, x-press 4.0) op de een of andere manier lukt het maar niet.

bedankt!!!

• jeroen

je fond dowloaden, dan vervolgens opslaan in je bibiotheek onder fonds. Als je een engelstalige hebt; fond downloaden, vervolgens sleep je hem naar library naar je mapje fonds.

• mars

ik heb de fonts al in ‘n mapje op m’n buroblad staan, ik hoef ze niet meer te downloaden, ik heb begrepen dat dit dan via suitcase moet, is dit correct??

• anton

Dat is toeval was hier net mee bezig, dus kan ik dit mooi even delen met je.

Ga naar de Systeem-Map, en ga daar naar “map” Lettertypen, selecteer jou letters van je bureaublad en sleep deze naar de “map” Lettertypen…… ready.

TIP, ik heb een mapje gemaakt met lettertypen die ik nooit tot weinig gebruik, dit is voor mij wel handig, anders heb je z'n lange lijst in appleworks e.d.

SUC6 en laat je even weten of het gelukt is

Anton uit Heerenveen

• mars

Hoi Anton,

bedankt,

Maar zo lukt het niet. ik heb dit mapje doorgemaild gekregen en krijg ineens folders (icoontje) met de letters PC erop (in het paars) heb je dit ooit gezien?

Bij m'n andere lettertypes had ik echt van die “koffertjes” en dan lukte dit wel

bedankt

• Skaja

Ten eerste werk je met OS 9 dus kun je de eerste reactie op jouw vraag vertgeten, die gaat over OS X.

Als je gaat DTP-en met Kwark of InDesign maak je inderdaad gebruik van een parogramma die benodigde Fonts tijdelijk kan laden. De reactie van Anton gaat over Fonts die worden geladen als je je Mac opstart. Maar daar wil je geen 2000 Fonts hebben lijkt me…

Suitcase is een programma waarmee je Fonts, los of in sets, kunt activeren en deactiveren. Het maakt niets uit waar de map met je Fonts staat, je geeft het alleen wel aan in Suitcase, anders weet hij niet welke Fonts er allemaal zijn. Dus je voegt een Font toe aan je map met je Font verzameling en (als Suitcase inmiddels weet welke map dat is) kun je vanuit Suitcase dat Font laden.

• mars

het probleem is dat m'n suitcase dit fontmapje steeds niet herkent, en ik hem dus niet kan laden. ik heb het fontmapje al gesleept naar m'n hd onder fonts, maar krijg het maar niet in m'n suitcase “opgeroepen”

• leo

Zijn die fonts eigenlijk wel geschikt voor het Mac-platform?

Er zijn fonts die platform-onafhankelijk zijn en alleen voor Windhoos,voor Mac etc.

• Skaja

Kun je dan niet proberen de voorkeueren van Suitcase weg te gooien en het programma weer opnieuw op te starten. Dan weer de map met Fonts aangeven em wellicht is het opgelost.

• Mac Marcel

Je hebt twee font-beheer programma's op de markt;

“ATM deluxe” of “Suitcase”.

Voor MAC OS 9, kun je het beste ATM Deluxe 4.x gebruiken, voor MAC OS X Suitcase 8 of hoger.

Dit zijn programma's waar je willekeurig een font-mapje b.v. per project kunt in slepen. Als je dan bijvoorbeeld met een project bezig bent kun je exact die fonts activeren. Het programma onthoud ook waar het font-mapje staat, dus je hoeft ze niet in je systeemmap te plaatsen.

Succes,

Mac Marcel