Ik ga het doen !

• M & T

Hoi iedereen,

Volgens mij heb ik één van de oudste i-Macs van het land in mijn bezit die ik binnenkort ga vervangen……… Heb deze ooit bij de primafoon gekocht en heb jááááren plezier gehad van de G3, 233-MHz en 4GB met os X.1.5

Misschien lacht men tegenwoordig om deze specs maar zelfs nu kan ik er nog aardig mee uit de voeten en dat kunnen mijn PC vrienden niet zeggen van de eventuele PC's die de leeftijd hebben van mijn oude Mac (!).

Goed, dacht nu aan de standaard i-Mac 1,8-GHz G-5 met 512 MB en draadloze muis/toetsenbord plus module van iets van 1.669 euro.

Zelf gebruik ik de Mac alleen voor regelmatig www-bezoek, wat foto bewerkingen met simpele versie Photoshop en archiveren van tonnen aan MB's van foto's.

Wat zijn jullie gedachten bij bovenstaande en wat zijn zaken waar ik beter nú rekening mee kan houden dan straks? Wat voor verbeteringen kan en mag ik verwachten van de G3 233-MHz ten opzichte van de G5 1,8-[GHz ?

Is 512 MB overdreven of noodzakelijk en is de extra investering van een grotere harde schijf misschien wel verstandig? Denk zelf niet dat ik na verloop van tijd onderdelen kan vervangen of uitbreiden. Vergeleken met wat ik nu heb is alles natuurlijk een flinke verbetering maar met de nieuw i-Mac wil ik misschien ook wel weer 7 jaar vooruit………

Ik hoor graag jullie eventuele opmerkingen, tips en info.

De oude Mac mag trouwens van zijn welverdiende pensioen genieten op de logeerkamer waar die af en toe nog eens wat kunstjes mag vertonen.

• M & T

Oh ja,

Iets concretere vraag:

Welke investering is beter, extra GB kiezen voor HD of extra MB ram bijbestellen?

Zelf dacht ik dat extra MB ram later misschien zelf nog is bij te prikken en een HD vervangen niet iets is wat je zelf kunt doen (met beperkte techinsche kennis / ervaring).

• bart.

Meer RAM! OSX loopt soepeler met meer RAM. 512 MB is echt niet overdreven.

boven de 1GB RAM wordt het pas overdreven.

Als je een desktop G5 koopt is het vervangen of bijplaatsen van een harde schijf eenvoudig klusje wat in 10 minuten gepiept is. Bij een IMac G5 is dat een ander verhaal.Op het web zijn er handleidingen voor te vinden.

• M & T

Okee bart.,

Ik neem je advies ter harte en zal in ieder geval voor minimaal 512 MB ram gaan.

Waar ik al bang voor was, zelf vervangen HD, zal dus bij de i-Mac lastig zijn. Misschien is het bij zo'n grote uitgave dan misschien maar beter dat ik € 100,- extra uitgeef voor 160 GB.

Bedankt in ieder geval (!).

• leo

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86812

Volgens bovenstaande link kan je zo'n beetje alles zelf vervangen, blijkbaar. Tot aan het moederbord toe.

En aangezien Apple steenduur is met geheugen,hd's,zou je beter een standaard iMac kunnen aanschaffen en dan zelf goedkoop geheugen en hd erin zetten-scheelt honderden euro's.

• Erik

Ik zou investeren in ram geheugen. Als je je nu red met 4 gb, dan kun je je nu zeker redden met de vergrote harde schijf.

Waarschijnlijk gebruik je hem alleen voor back up doeleinden. Zelf heb ik een La Cie 80 gb als extra harde schijf, is ook een optie als je op de eigen schijf volloopt.