Hoi mensen paar vragen!

• Alex

Hoi

Ik gebruik op dit moment nog een pc die onder windows draait maar neig laaste tijd wel erg naar Mac mooie producten en goed desin en het lijkt me gewoon heerlijk werken. Alleen ik zit beetje met de compabiliteit ten opzichte van de pc. kan je bijv ook MSN voor de mac krijgen? ( beetje msn verslaafd ) en programma's voor de mac voor de pc kan je alles zo krijgen ( legaal en iligaal ) maar als ik zo zie ben je bij apple zo heel wat euro;s kwijt aan software en daar heeft deze student niet zoveel zin in. aangezien de apple notebooks al vrij prijzig zijn!

En als je apple notebook gebruikt in omgeving waar veel mensen normale notbook hebben levert dit geen problemen op met aanloggen op netwerken en bestanden delen zoals word documenten en films en muziek? ik ga straks Hbo opleiding doen en wordt veel gewerkt met laptops lijkt me fijn om stabiele werkomgeving te hebben maar geen zin in in bestanden niet kunnen uitwisselen.

ik hoop dat jullie wat antwoorden kunnen geven met vriendelijke groeten Alex

• vincent

Over het algemeen moet je gewoon goed kunnen werken in een netwerk (zelfs geavanceerder). Soms willen systeembeheerders nog wel eens twijfelen aan programma's als mail (voor je e-mail mocht het niet duidelijk zijn) maar dat is pure onwetendheid. MS office is er ook als je dat liever hebt. MSN-en gaat ook prima. Met MSN zelf of beter nog met Adium Žn allebei gratis. O ja en de rest van de software hoeft ook echt niet duur te zijn hoor, als je een beetje handig bent. Wat kazaa is voor pc zijn Aquisition en Limewire voor de mac. Met nog een groot voordeel. Als je naar .m4a zoekt ipv .mp3 zul je je nooit meer aan kapotte muziek of radiorips storen want dat zijn allemaal in itunes gemaakte muziek bestanden.

veel plezier met je mac

• Erik

Kijk eens op de apple website onder switch, hier krijg je al uitleg op veel van je vragen. MSN kan zeker ook op de mac, geen probleem.

Wat betreft de software, er wordt bij je apple al heel veel software geleverd waardoor je direct aan de slag kunt. Misschien wel handig om het office pakket te kopen of “lenen”. Al je word, exel etc bestanden kun je zo uitwisselen met windows-omgevingen. Op de apple kijk je ook je filmpjes in wmp, quicktime. Muziek in mp3 en wma formaat. Inloggen in een netwerk moet ook lukken, mag geen probleem opleveren.

Ik weet alleen niet welke opleiding je gaat volgen en welke bestanden uitgewisseld moeten worden die specifiek onder windows draaien. Ook hier is weer een oplossing voor, door gebruik te maken van het programma Virtual PC, waardoor je switcht (op je Mac) van OSX naar windows.

Ik zou zeggen “switchen maar” en welkom bij de apple familie. Je zult zien dat het zal bevallen. Na 2 weken begrijp je niet dat er nog mensen onder windows draaien.

Apple is juist weer met een opmars bezig, hoewel dat niet is af te lezen aan hun marktaandeel. Maar miljoenen gebruikers wereldwijd kunnen toch niet allemaal gek zijn.

• Arnoud

Hoi,

Ik doe zelf ook een HBO opleiding en afhankelijk van welke opleiding je gaat doen kan je prima werken met een mac. Je gebruikt heel veel office en dat gaat prima samen met office voor mac. Beetje duur om te kopen dus kijk idd even op limewire. Ik weet niet hoe het zit met techische tekenprogramma's, maar ik heb zel gehoord dat dit wel eens problemen op kan leveren. Ik ben de laatste twee jaar geen problemen tegen gekomen en het wordt alleen maar beter. Succes met je keuze.

Arnoud

PS Virtual pc zou ik niet doen omdat dit veel vraagt van een computer en helemaal van een laptop.

• Skaja

En houd ook in de gaten dat MSN “prima” op de Mac gaat zolang je niet wilt audio- en videochatten, want dat kan niet met de MSN versie voor de Mac. (Skype gaat wel!) Ook bestanden uitwisselen via MSN gaat nauwelijks vanaf een Mac naar een PC (eigen ervaring), wel andersom…

Het zou jammer zijn als je een dure Mac koopt en blijkt dat je toch beter een notebook had kunnen kopen i.v.m. je studie en dat je dan een duur pakket als Virtual PC moet kopen om weer tegen Windows aan te kijken…

Mijn reutelende Mac-fundamentalistische gezwel zegt ook: “Kom erbij, maak je geen zorgen!”, maar kijk eerst goed wat je van een computer nodig hebt en maak dan de juiste beslissing. Mocht dat dan een PC zijn, so be it!!

Skaja

• Elke

Hoi!!

Ik zit in België (Limburg) op school en heb via school aan Apple iBook aangekocht. Ons school heeft een draadloos netwerk en de meeste studierichtingen hebben gewoon een laptop van windows. Ik studeer Grafiek dus een Apple is voor mij veel handiger (grafischer enzo). Bij ons op school zijn er absoluut geen problemen ivm met het netwerk… werkt perfect!!! En msn is ook geen enkel probleem! Ik was vanaf de eerste dag verliefd op mijn Apple en kan geen windos pc meer zien… Echt waar, eenmaal aan het werk met een Apple, wil je niks anders meer!

Ik raad het je dus echt aan!

Groetjes!

• Arnoud

Ik heb geen problemen met het uitwisselen van bestanden via Msn. En ik heb gelezen dat er nieuwe versie van Msn voor de Mc komt waarmee je waarschijnlijk wel kan video en audio chatten

• edreob

msn+bestandjes uitwisselen (router??)

portforwarden in NA(P)tsetings

have fun, Maurice.

• Atjous

He die Alex;

de vraag lijkt mij of de HBO-opleiding die je gaat doen een opleiding is de veel met pc's werkt. Het komt geregeld voor dat opleidingen zogenaamde student's editions van bijvoorbeeld web authoring tools aan de studenten meegeven; of dat er bij taalboeken pc-cdroms worden meegeleverd.

Dat soort zaken.

Voor de rest, ik werk zelf al 15 jaar met apple, en ik heb nog nooit iets gemist wat de “andere kant” wel had…

zelfs het belastingformulier kan tegenwoordig cross platform…

greetzzzz

atjous