Advies gevraagd!!!

• Monique

Dag allemaal,

Graag zou ik een advies willen van iemand over het volgende:

Ik heb thuis een mac en een pc en wil dat beide computers (hoeft niet tegelijk) op mijn internetaansluiting kunnen.

Het steeds weer wisselen van de kabel is lastig.

Welke router heb ik nodig?

Welke mogelijkheden zijn er?

Alvast dank voor jullie hulp.

Groeten,

Monique

• Remon

Ik zou gewoon even bij een electronica winkel langs gaan

en gewoon kijken voor een goedkope router

Dat hoeft niet meer dan 50 euro te kosten geloof nog wel minder.

Succes ermee het kunnen allerlij routers zijn het

maakt geen verschil of het een mac of pc is.

Remon

• Skaja

Zorg dat je een ethernetmodem hebt. Indien het een modem is met 1 ethernet poort, dan koop je er een router bij die je tussen de modem en de computers koppelt. In het geval het een multipoorts modem is, dan heb je zeker een modem met router in-een en kun je “moeiteloos” meerdere computers op de interne ethernet poorten aansluiten. Informeer in een winkel wat voor jou het beste/goedkoopst is. Ga overigens niet alleen voor goedkoop, maar kies liever voor een redelijk merk. Geef er desnoods iets meer aan uit.

Er zullen ongetwijfeld mensen tevreden zijn met modems als Trust, Sweex of Etech, maar uit ervaring zijn de minder @!#$ uitgevoerde modems ook wat probleemgevoeliger.

• Skaja

He, wat geinig. In mijn laatste zin typte ik het woord g.e.i.l. maar dat wordt er dus kennelijk uitgefilterd… Wel, is het woord “sexy” dan wel toelaatbaar?? :-)

• Monique

Hoi,

Ja dat dacht ik zelf ook al.

Ware het niet dat de verkoper mij vertelde dat het niet zomaar met elke router kan, een mac en een pc koppelen.

Hoe dan wel dat wist die ook niet!

Ik heb 1 ethernetpoort in het kabelmodem.

Dus, ik kan toch elke router aanschaffen????

(ik ben een groentje op dit gebied, sorry :-))

• Skaja

Inderdaad, je schaft een router aan. Let daarbij even op wat voor verbinding er via het modem wordt opgezet. pppeo, vpn of iets van dien aard. Mischien onderhoudt de kabelmodem ook de verbinding wel, maar anders moet de router het voor je doen. Als je hem dan aangesloten hebt, zul je de TCPI/IP instellingen van alle computers op “IP via DHCP (of automatisch) verkrijgen” moeten zetten, maar dat staan ze waarschijnlijk (standaard) al.

Nu weet ik weer waarom ik niet in een kledingwinkel ga werken: ik heb daar geen verstand van… ;-)

• Skaja

pppeo moet natuurlijk zijn pppoe…

• Monique

Ja, onvoorstelbaar knullig huh.

In ieder geval dank voor je advies!

Ga zo even een router kopen en dan aan de gang maar!

• leo

Ik ben uitermate tevreden met mijn e-tech router,nu al zo'n 3 jaar en no problemo :)

• BOFH

Het maakt een beetje uit welke router je koopt.

Ik heb el cheapo routertje meegemaakt die alleen met internet exploder 6.0 te configureren waren.

Voor de rest maakt het weinig uit. Probeer de goedkope te vermijden die sucken.