Upgraden RAM geheugen

  • Kappa

    Hallo allemaal,

    Ik ben de trotse bezitter van een iMac G3 met 128 Mb RAM. Nu wil ik graag OS X kunnen draaien, maar daarvoor moet je 256 Mb RAM hebben.

    Nu is mijn vraag kun je alleen speciale G3 SDRAM gebruiken of ook generic types?

    En wat kost zoiets ongeveer nieuw en tweedehands?

    Alle tips (en aanbiedingen) zijn welkom!

    Vriendelijke groet,

    Kappa

  • bart.

    generiek PC 100 SDRAM werkt prima. (geen pc 133 nemen, dan omstaan er wel problemen) voor rond de € 100 koop je bij bijna iedere computerwinkel er 256 mb bij. tweedehands RAM zou ik me niet aan wagen.

  • leo

    Onzin,je kan gewoon pc100 en pc133 naast elkaar gebruiken-heb 't zelf ook en totaal geen problemen;pc133 is trouwens goedkoper ook.

    Kijk maar 's hier voor geheugenlatjes: http://www.macstuff.nl/

  • bart.

    ik heb met een IMac en pc 133 hele andere ervaringen leo.

    (niet meer startende IMac's terwijl het pc133 geheugen OK was,

    pc 133 vervangen door pc 100 en draaien maar weer…)

    vandaar mijn waarschuwing.

  • leo

    Dan was dat latje waarschijnlijk toch niet 100%,bart-maar OSX staat erom bekend dat 't nogal kieskeurig is wat betreft geheugen.

    Ik denk dat 't dan meer een kwestie van geluk is?

  • bart.

    Ik heb mij indertijd ook verbaasd dat PC133 niet in de IMac werkte, ik heb het

    opgezocht in de IMac-servicemanuals en daarin staat dat er officieel PC 100 SD-RAM in een IMac moet. Overigens doet dat 133-latje het prima in mijn G4 met OSX. Maargoed… beter geen geheugen dan helemaal geen geheugen ;-)

  • leo

    Ach,officieel-volgens Apple aldus kan er maar 512 MB geheugen in m'n Mac-in de praktijk kan het dubbele erin.

  • Kappa

    Bedankt voor alle reacties mensen.

    Als ik het goed begrijp kan ik rustig een generic 100 SDRAM in mijn G3 stoppen en is 256 Mb geen punt. Als t mot kan er zelfs 512 in! Zolang het maar geen tweedehands bruggetje is. Da's tof want dan heeft OS 10.3 ook nog enige kans.

    Bedankt voor de hulp,

    Kappa