iMac start niet meer op

  • Geert

    Hoi allemaal,

    hier even een dringende vraag: Ik had bij mijn iMac een instelling bij “staff” veranderd.

    Maar toen ik opnieuw wilde opstarten bleef de iMac hangen bij het blauwe scherm wat je normaal te zien krijgt net voordat je kunt inloggen.

    Alleen het inlogscherm krijg ik dus niet meer te zien!! Wat kan ik doen ???

    Ik heb al vanaf de cd opgestart en opnieuw geinstalleerd met “archiveer/installeer” dus al mijn gegevens heb ik nog. Maar zou ik van die nieuwe account uit dingen kunnen wijzigen in mijn oude account om die weer toegankelijk te krijgen ??

    Of heeft iemand een ander idee? Wie kan mij helpen.

    Geert

  • leo

    Wat is “staff”?!

    Kan ‘t op m’n iMac nergens vinden onder OSX Panther.

  • Skaja

    Ja, dat kan. Je moet als “root” inloggen en dan kun je overal bij. Wees wel voorzichtig, want met root kun je ook veel verkl*ten. Zonder als root ingelogd te zijn kennelijk ook :-)

    Als je het root-account nog niet hebt geactiveerd zuk je dat eerst moeten doen.

  • Geert

    Hey bedankt voor de tip, maar ik heb inmiddels via die nieuwe account al mijn gegevens kunnen back-uppen naar m'n iPods. Daarna compleet opnieuw geinstalleerd, dus loopt weer als een trein.

    Alleen na het installeren (10.2) wilde ik programmatuur update draaien. Dat lukte voor een deel, maar bij de Gecombineerde OSX update van 10.2 naar 10.2.8 kreeg ik een foutmelding en werd de installatie afgekapt. De volgende melding krijg ik dan: “The installation has encountered a problem. None of the checkedupdates were succesfully installed. To try again, choose Download Checked Items in the update menu and open the package from the desktop” Wat is dr aan de hand?? Ik kan geen oorzaak vinden van het probleem. Iemand anders misschien ??

    Geert

  • Skaja

    Probeer de combo-installer te downloaden als bestand en lockaal vanaf je Mac te draaien. Voor en na het updaten is het aan te raden de privileges bij te werken. Normaal gesproken moet een update het zelf afvangen, maar als een oudere update na een nieuwere wordt geïnstalleerd kan dit fouten opleveren.

  • Geert

    khad nog een aantal tussen updates gevonden van 10.2.1 / 10.2.4 enz.

    Deze heb ik achter elkaar allemaal geinstalleerd en nu loopt ie weer op 10.2.8 :D

    Wat in feite op hetzelfde neerkomt als die combo update ja!

    Maar in ieder geval bedankt, ik kan weer een tijdje prima vooruit nu. Tnx

    Geert

  • BOFH

    Root hoef je niet te activeren het is alleen een beetje tricky om te worden.