Updaten Mac

  • Klaas

    Een vriend van mij heeft problemen met het updaten van zijn Mac, erger: hij heeft helemaal geen idee hoe dat moet…

    Kan iemand een korte handleiding geven, zodat ik hem telefonisch kan helpen?

    Hij heeft Mac OS 9.

    Veel dank

    Klaas

  • Klaas

    Ik bedoel dus een functie om het besturingssysteem bij te werken, vergelijkbaar met WinUpdate.

  • leo

    Software-update(staat als ik me ‘t goed herinner in ’t Applemenu?).

    Maar hij kan het(de updates dus)ook gewoon via de Apple-site downloaden.

  • Klaas

    Zou je dit misschien even stap voor stap willen beschrijven?

    Ik ben zelf een PC-gebruiker en mijn kennis snapt er de ballen van, dus ik wil hem er graag telefonisch even doorheen loodsen.

    Vast bedankt.

  • Skaja

    Klik linksboven op het appeltje in de menubalk,

    klik op “Regelpanelen”

    klik op “Sofware Update”

    klik op de knop om te controleren of er updates beschikbaar zijn

    Zo ja, selecteer ze en activeer de update

    Er van uitgaande uiteraard dat je kennis wel een internetverbinding heeft.

    De laatste Classic versie is 9.2.2, afhankelijk van het modem Mac dat je kennis heeft. Voor oudere modellen is de hoogst mogelijke versie iets van 9.1.

    Klik anders eerst op het appeltje links boven en selecteer “Over deze Mac”. Er verschijnt een venster waarop het OS versie nummer staat.

    Kijk verder op internet of er in de buurt misschien een Macintosh cursus wordt aangeboden.

    Succes!

  • edreob

    misschien een betere optie:

    laat je kennis iemand van ons bellen

    ;)

    maurice

  • Klaas

    Top! Geef je nummer maar.

  • Klaas

    Zeer bedankt.

    Ik neem aan dat het updaten automatisch gaat, of moeten we echt zelf gaan rommelen met versienummers? In het laatste geval: zou je nog wat uitgebreidere aanwijzingen dienaangaande willen geven?

    Bedankt

    K.

  • edreob

    ….was meer zoiets van stapje overslaan.

    maar normaal gesproken doet software-update alles vanzelf.

    maurice.

  • Kappa

    Het kan zijn dat je naar OS 9.2.2 via een ‘ tussenversie’ moet updaten. Dan moet je dus twee keer een update uitvoeren.

    Da's niet zo'n probleem, kijk in het systeemprofiel -een optie achter het appeltje linksboven in beeld- en noteer je versie van het OS. Op de site staat hoe en wat over versienummers allemaal uitgelegd. De Stuffit expander pakt alles netjes voor je uit en klikken maar! Wel in de goeie volgorde natuurlijk!

    Kappa